1. oppitunti: Päiväkirjojen ohjeistus

Aihe: 

Oppimisprojektin aiheet sekä oppilaiden ennakkotiedot opiskeltavasta asiasta, vuorokausirytmi -päiväkirjan ohjeistus ja aloitus 

Tavoitteet: 

  • Kartoittaa oppilaiden ennakkotiedot ja -käsitykset 
  • Aloittaa päiväkirjan pitäminen 

Rakenne: 

 Käydään aluksi oppilaiden kanssa läpi, mitä asioita oppimisprojektin aikana opiskellaan. Tämän jälkeen oppilaiden annetaan ensin kirjata ylös kaikki, mitä heille tulee mieleen sanoista vuorokausi ja vuodenajat (yksilötehtävä). Seuraavassa vaiheessa muodostetaan pieniä ryhmiä, joissa oppilaat voivat verrata käsityksiään toistensa kanssa ja pohtia yhdessä lisää (ryhmätehtävä). Lopuksi kaikkien ryhmien vastaukset kerätään yhteen ja muodostetaan luokan "ennakkotietopaketti". Lopputunnista oppilaille annetaan ohjeet viikon mittaisen vuorokausirytmi -päiväkirjan pitämiseen. Päiväkirjaan palataan myöhemmin oppimisprojektin edetessä.

Päiväkirjan ohjeistus: 

  • - Täytetään päivittäin yhden viikon ajan (ma-su) elokuussa 
  • - Päiväkirjaan merkitään esim. Uniajat, ruokailuajata, koulussa vietetty aika, kotiaskareihin sekä vapaa-aikaan, kuten harrastuksiin, kavereiden kanssa olemiseen tai muuhun toimintaan käytetty aika 
  • - Oma sen hetkinen vireystila arvioidaan hymiöasteikolla (väsynyt-ihan ok-pirteä) aamuisin, päivisin sekä iltaisin 
  • - Koko päivä arvioidaan kokonaisuudessa asteikolla 1-5 (1=huonosti, 5=hyvin) ja kerrotaan sanallisesti (lyhyesti), miten päivä sujui 
  • - Eritellään käytetty aika kokonaisuudessa; paljonko aikaa kului nukkumiseen, ruokailuihin, koulumatkoihin, kouluun yms. 
  • - Merkitään ajankohta, jolloin aurinko nousee ja laskee. Jos auringon nousua/laskua ei pysty itse määrittämään, voi sen etsiä netistä (esim. Moisio.fi) 
  • - Oppilaille jaetaan esimerkkikappale päiväkirjan täyttämisen avuksi 
  • - Ensimmäisen päivän täyttäminen aloitetaan ohjeistuksen jälkeen 
  • - Päiväkirjaviikon "tulokset" käydään läpi myöhemmin oppimisprojektin kuluessa


  •  - Tammikuun tienoilla, kun on pimeää, voidaan suorittaa toinen päiväkirjaviikko osana terveystiedon opetusta, joka toimii täysin samalla periaatteella kuin ensimmäiselläkin kerralla. Elokuussa ja tammikuussa pidettyjä päiväkirjaviikkoja voidaan myöhemmin vertailla keskenään ja tarkastella miten huomattavasti pimeämpi vuodenaika vaikuttaa vireystilaan yms. (Tämä on kuitenkin erillään tästä oppimisprojektista)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti