18.-23. oppitunti: valon merkitys elämälle

Tavoite

Oppilas alkaa ymmärtämään perusasioita valon merkityksestä elämälle.

Käsitteet

Valo 
Fotosynteesi 
- Trofiatasot: kuluttajat, tuottajat 
Ravintoketju 

Rakenne

Havainnollistetaan valon merkitystä elämälle ottamalla esille kaksi aiemmin kasvamaan laitettua rairuohoastiaa, joita molempia on pidetty ikkunalaudalla, mutta toinen ruukuista on pidetty koko kasvatuksen ajan jätesäkin sisällä. Opettaja ohjaa oppilaat toimimaan samoissa ryhmissä, joissa laittoivat siemenet kasvamaan. Ryhmät keskustelevat eroista, joita havaitsevat kahden astian välillä. Tämän jälkeen käydään läpi fotosynteesi, josta oppilaat tuottavat animaatiot 6 hlön ryhmissä (esimerkki). Opettaja ohjaa oppilaita etsimään vastauksia seuraaviin asioihin: miksi ja mihin kasvit tarvitsevat valoa ja muita raaka-aineita, mitä ne tuottavat sekä miten ne ovat kytköksissä muihin trofitasoihin ravintoketjun kautta. Opettaja voi halutessaan antaa oppilaille muutamia oppikirjoja tai internetsivuja lähteeksi, mutta oppilaat voivat myös itse harjoitella lähteiden etsimistä. 

Kysymyksiä 

  • -Mitä tapahtuu ja miksi? Miksi jätesäkissä säilytetty rairuoho ei ole kasvanut? 
  • -Mitä kasvit tarvitsevat kasvaakseen? Mitä ne tuottavat yhteyttämisen sivutuotteena? Mikä merkitys näillä sivutuotteilla (happella ja glukoosilla) on meidän kannalta? 
  • -Miten nämä aineet siirtyvät tuottajien ja kuluttajien välillä? 

Huomioitavaa 

- Rairuoho on pantava kasvamaan n. 1 vk ennen varsinaista valo-oppituntia.
- Halutessaan opettaja voi ottaa esille myös muita kasvien kasvuun vaikuttavia tekijöitä laittamalla rairuohoa kasvamaan myös esimerkiksi hyvin viileään ja hyvin lämpimään paikkaan, kuivalle paperille tai koeputkeen joka on täynnä vettä.


https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/lukiot/oulainen/oulaisten-lukio/maantiede2/ops-2003/tellus122/tellus1-140115/luku_4/v 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti