2.-5. oppitunti: Vuorokausi ja vuodenajat suhteessa aurinkoon

2.-3. OPPITUNTI  

Aihe:

 Maapallon asento suhteessa aurinkoon ja aurinkokellon rakentamien 

Tavoitteet:

  • - Tarkkaillaan auringon avulla aikaa ja havainnoidaan voidaanko varjon muodostaman viisarin perusteella havaita kellonaikoja 
  • - Tutustutaan aurinkokellon toimintaan ja aikakäsityksiin 

Rakenne: 
Oppilaat tutkivat ensin lehdistä (tai muut lähteet) milloin aurinko nousee ja laskee. Kuoppilaatietävät milloin aurinko on noussut, niin rakennetaan koulun pihalle yhdessä aurinkokello(t). Opettajan on syytä ohjeistaa ja selittää aurinkokellon toimintaperiaatetta oppilaille. Oppitunneilla tutustutaan ympäristöopin kautta aikakäsitteeseen ja vuorokauden kulkuun (ks. oppitunnit 3.-4.). Oppilaat tilastoivat välitunneilla mitä kello näyttää kullakin välitunnilla ja ottavat tasatunnein kuvan aurinkokellosta. Päivän lopuksi kuvat kootaan yhteen ja katsotaan että pystyttiinkö omasta aurinkokellosta näkemään aikaa ja toimiko kello. 

Kysymyksiä: 

  • - Näyttikö aurinkokello oikein ja miksi se ei näyttänyt? 
  •  - Mitä heikkouksia aurinkokelloon liittyy? 
  • - Päivän pituus vaihtelee vuodenajasta riippuen 
  • - On riippuvainen auringon valosta 
  • - Tarkkuus 
  • - Miten aikaa voitaisiin seurata yöllä ilman tavallista kelloa? 
  • - Voisiko nykyaikana hyötyä aurinkokellon käytöstä? 
  • - Voidaan havaita mihin kellonaikaan aurinko on korkeimmillaan ( varjo lyhin, todellinen keskipäivä) 

Huomioitavaa / linkit:  

- Aurinkokellon rakentaminen:  
  • - Aurinkokellon toteuttaminen vaati, että valoa olisi riittävästi päivän aikana 
  • - Voi integroida myös historian opetukseen, jos näin haluaa 

  • https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Aurinkokello_1938.jpg



  • 4.-5. OPPITUNTI  

Aihe:

 Maapallon sijainti suhteessa aurinkoon 

Tavoitteet: 

  • - Tutustutaan ja havainnoidaan tutkimuksellisin keinoin auringon ja maapallon sijaintia eri vuorokauden- ja vuodenaikoina 
  • - Hahmottaa, että maapallon akseli on hiukan vinossa suhteessa aurinkoon ja tutustua sen vaikutuksiin (vuodenajat) 
  • - Havaitaan, että vuodenajat ovat vastakkaiset eripuolilla palloa

Rakenne: 

Oppitunneilla oppilaat kannattaa jakaa ryhmiin, jotta havainnollistaminen on sujuvampaa ja tehokkaampaa.  
Oppilaat luovat opettajan ohjauksella lampun ja karttapallon avulla tutkimusympäristön. Lamppu asetetaan Keskeiseen paikkaan ja siten, että karttapalloa voidaan liikuttaa lampun ympäri. Aluksi oppilaat asettavat paikalleen ja tarkkailevat miten luotu ympäristö kuvaa todellista tilannetta. Oppilaat tarkkailevat miten vuorokausi etenee eripuolilla palloa pyörittämällä palloa. Oppilaiden tehtävänä kuljettaa seuraavaksi palloa auringon ympäri ja havainnollistaa vuoden kulkua ja eri vuodenaikoja. Oppilaat kirjaavat ja dokumentoivat havainnot joko sähköisesti tai vihkoon.
  
Käsitteitä: 

  • -Zeniitti 
  • -Kääntöpiirit 
  • -Päiväntasaaja 
  • -Aikavyöhykkeet (seuraavalle aiheelle pohjustusta) 
  • -Kravun ja kauriin kääntöpiirit

Kysymyksiä: 

  • -Kun Suomessa on yö niin mikä aika on silloin muualla? 
  • -Mihin aurinko paistaa kohtisuoraan ja milloin? 
  • -Mitä tarkoittaa "yötön yö" ja kaamos? 
  • -Miksi on olemassa vuodenaikoja? 
  • -Miten vuodenajat eroavat eri puolilla planeettaa ja miksi? 

 Opettajalle lisämateriaaliksi:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti