14.-16. oppitunti: Päiväkirjojen koonti

Tavoitteet: 

Oppilas osaa pohtia omaa vuorokausirytmiään keräämänsä datan perusteella. Hän osaa löytää vuorokausirytmiin vaikuttavia tekijöitä sekä tietää omat vaikuttamismahdollisuutensa rytmin muodostumiseen. Oppilas osaa muuttaa keräämäänsä dataa graafiseen muotoon. 


Käsitteitä 

  • - Vuorokausi 
  • - Vuorokausirytmi 
  • - Piirakkamalli
  • - Pylväsdiagrammi 


Rakenne 

Pylväsdiagrammi oppilaiden vireystilasta 
Tämän oppitunnin alussa laitetaan kasvamaan 3-4 oppilaan ryhmissä 2 ruukkua (per ryhmä) rairuohoa. Toinen astia laitetaan sellaisenaan ikkunalaudalle, ja toinen puolestaan peitetään mustalla muovilla. Näitä tarvitaan noin viikon kuluttua valoa käsittelevällä oppitunnilla.
Piirakkamalli vuorokausirytmistä
Seuraavaksi opettaja käy oppilaiden kanssa läpi näiden pitämiä 1 vk mittaisia päiväkiroja joihin opettaja on tehnyt valmiit pohjat. (käydään läpi mm. herääminen, ruoka-ajat, koulu, työskentely, harrastukset, nukkuminen jne. . sekä vireys näissä tilanteissa.Opettaja ohjaa oppilaita laatimaan piirakkamalleja ja pylväsdiagrammeja em. tietojen pohjalta Excelillä. 




Taulukon/taulukoiden jälkeen opettaja johdattelee oppilaita aiheeseen kyselemällä syitä oppilaiden olotilaan. Tämän jälkeen opettaja pyytää oppilaita keskustelemaan pareittain vuorokausirytmiin vaikuttavista tekijöistä. Oppilaat voivat tehdä esimerkiksi mind mapin keskustelunsa pohjalta. Lopuksi opettaja kertaa lyhyesti vuorokauden määrityksen ja vuorokausirytmin merkityksen. Lisäksi pohditaan vielä, kuinka vuorokausirytmi vaikuttaa toimintoihimme ja kuinka siihen voidaan itse vaikuttaa. 

Kysymyksiä: 

  • - Miksi illalla ja/tai aamulla tuntee itsensä virkeämmäksi kuin iltapäivällä?  
  • - Miksi joku tuntee itsensä väsyneemmäksi aamulla kun taas joku toinen taas pirteäksi samaan aikaan? 
  • - Miten voi itse vaikuttaa vuorokausirytmiinsä? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti