OPS-sisällöt


Keskeinen opetuksen tavoite tämän oppimiskokonaisuuden aikana on tarjota oppilaille mahdollisuuksia harjoitella ryhmässä toimimisen taitoja sekä ohjata heitä yhteisölliseen oppimiseen. Erilaisia ryhmätyöskentelyn muotoja käyttämällä pyritään siihen, että oppilaat hankkivat yhdessä tietoa, jolla pyritään ymmärtämään ja selittämään opiskelun kohteena olevia todellisen maailman ilmiöitä. Yhdessä tekemällä ja oppimalla pyritään myös lisäämään oppilaiden kiinnostusta ympäristöopin/matematiikan opiskelua sekä luonnon erilaisia ilmiöitä kohtaan. 

Terveystiedon näkökulmasta opetuksessa painotetaan terveyttä tukevien ja suojaavien tekijöiden merkitystä omaan jaksamiseen ja toimintakykyyn. Oppimisprosessin aikana pyritään lisäämään oppilaiden tietoisuutta terveellisten elämäntapojen hyödyistä ja vaikutuksista sekä ohjaamaan heitä kohti terveellisempää elämää. 
Maantiedon ja biologian kautta perehdytään vuodenaikoihin, päivän ja yön vaihteluun sekä valon merkitykseen. Tämä tapahtuu toiminnallisesti erilaisia ryhmätyönmuotoja käyttämällä. Maapallon asennon ja sijainnin suhdetta aurinkoon sekä niiden vaikutuksia vuodenaikojen vaihteluun sekä valon määrään tutkitaan mm. karttapallosovelluksilla. Tutkimista ei keskitetä pelkästään Suomeen, vaan pyritään ymmärtämään, miten edellä mainitut asiat vaikuttavat maailmanlaajuisesti maapallon eri osissa. Tällöin mukaan tulee myös globaali näkökulma eikä tarkastelua rajata ainoastaan lähiympäristöön. 

Matematiikan sisältöalueista projektissamme korostuvat geometrinen konstruointi, geometrian käsitteiden oppiminen sekä ajattelun taidot. Aikavyöhykkeiden ja aikaerojen pohtiminen kehittää oppilaan ajattelun taitoja, miksei myös ongelmanratkaisutaitoja, sillä nämä asiat eivät varmasti ole aivan helppoa ymmärtää 10-vuotiaalle, joskaan ei aivan mahdotontakaan. Ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä tuetaan GeoGebra konstruktiotehtävällä, jossa mitataan ryhmätyöskentelytaitoja sekä geometrista hahmottamista ja osaamista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti